Tereny oraz zabudowa sąsiadujące z pilskim dworcem PKP i PKS, pomimo możliwości jakie zapewnia obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego, wciąż pozostają nieuporządkowane i niedoinwestowane.
Wkrótce rozpocznie się przebudowa ulicy Zygmunta Starego na wysokości dworca PKP, która wprowadzi pewne zmiany usprawniające komunikację w tym bardzo newralgicznym miejscu, i wpłynie tym samym na podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej terenów położonych w sąsiedztwie.
Warto przypomnieć, że ulica Zygmunta Starego wpisana jest w przebieg obwodnicy śródmiejskiej, a także o planach przekształceń terenów poprzemysłowych przy ul. Zakopiańskiej i lokalizacji hipermarketu w istniejącym obiekcie wielkopowierzchniowym. W kwietniu 2006 r. miasto przyjęło uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który m.in. ma umożliwić lokalizację na tym terenie marketu o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2.
Tereny PKP są obszarem zamkniętym i nie posiadają planu zagospodarowania. Niemniej jednak coraz częściej mówi się o przejmowaniu dworców kolejowych przez samorządy gminne. Niewykluczone, że i w Pile, jeżeli będzie zainteresowanie ze strony miasta i biznesu, powstanie realna koncepcja zagospodarowania zbędnych nieruchomości PKP i stworzenia na pozyskanym terenie centrum komunikacyjno-usługowego.
Tymczasem, do opracowania projektu urbanistycznego dotyczącego przekształceń terenów kolejowych, zaproszono specjalistę w tej dziedzinie – dr Daniela Załuskiego i jego studentów z Politechniki Gdańskiej.
Na inwestycje wciąż czekają działki położone w rejonie dworca PKS, oraz wiaduktu drogowego. W 2001 roku Rada Miasta uchwaliła plan zagospodarowania przestrzennego, który obejmuje nie tylko bezpośredni rejon dworców ale także tereny połozone przy wiadukcie oraz pomiędzy ul. 14-lutego a Al. Piastów.
Dla terenu dworca PKS (na planie jako U1) plan ustala następujące zasady zagospodarowania:
1) obowiązek przebudowy i reorganizacji dworca autobusowego oraz budowy obiektów i urządzeń niezbędnych
do poprawnego funkcjonowania jak: wiaty przystankowe, miejsca postojowe autobusów itp.,
2) wskazanie do rozbiórki istniejących obiektów przy ul. 14-lutego, z wyłączeniem III kondygnacyjnego budynku
mieszkalnego oznaczonego na planie cyfrą „1”
3) prawo do budowy obiektu wzdłuż ulicy 14-lutego i Zygmunta Starego, o wysokości min. III kondygnacji z
dachem płaskim, o charakterze usług komercyjnych, z uwzględnieniem funkcji obsługi pasażerów. Nowy
obiekt powinien przylegać do istniejącego (zachowywanego) budynku mieszkalnego, tworząc pierzeję
ulicy 14 Lutego i Zygmunta Starego. Budynek powinien charakteryzować się wysoką jakością formy i detalu
architektonicznego.
Niezabudowany teren położony pomiędzy wjazdem na plac dworca PKS od ul. 14-lutego, a budynkami mieszkalnymi, przeznaczono pod budownictwo usługowo-mieszkaniowe. Teren ten podzielono na dwie części – UM3 i UM4 i rozdzielono ulicą (K4) łączącą ul. 14-lutego z ul. Kwiatową.
Na działce UM3 plan zagospodarowania zakłada obowiązek usytuowania budynku wielorodzinnego z dachem płaskim, o wysokości równej wysokości budynku nr 15 (widoczny na górnym zdjęciu po lewej stronie) przy ul. 14-Lutego i przylegającego do tego budynku.
Na terenie UM4 (zdjęcie poniżej) ustalono prawo do budowy jednego budynku usługowego z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej. Budynek ten powinien posiadać wysokość IV kondygnacji z dachem płaskim oraz charakteryzować się wysoką jakością, formy i detalu architektonicznego.
Nieco dalej, na działkach położonych przy ul. Kwiatowej (UM2 – zdjęcie poniżej), w sąsiedztwie wiaduktu drogowego nad torami, po dokonaniu rozbiórki istniejących budynków, możliwa będzie budowa nowego obiektu usługowo-mieszkaniowego. Plan nakłada obowiązek usytuowania w tym miejscu jednego budynku, o wysokości IV kondygnacji, tworzącego pierzeję ul. Kwiatowej. Powinien on posiadać jednorodną formę, wyróżnioną dominantą architektoniczną na zamknięciu osi kompozycyjnej, oraz dach w formie kształtującej piątą elewację, widoczną z wiaduktu.
Na działkach położonych po drugiej stronie Al. Piastów (przy ul. Towarowej – UC1) zgodnie z planem mogą powstać obiekty usług komercyjnych. Nowe budynki muszą mieć wysokość III kondygnacji, oraz obowiązek zaakcentowania miejsc oznaczonych dominantą architektoniczną np. poprzez dodanie jednej kondygnacji.
mw.pila
źródło:
Uchwała Nr XLVIII/579/06 Rady Miasta Piły z dnia 25 kwietnia 2006 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Piły w rejonie ul. Zakopiańskiej.
UCHWAŁA Nr XLVI/474/01 RADY MIEJSKIEJ W PILE z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie zmiany miejscowego planu szczegółowego zagospodarowania przestrzennego Piła – Śródmieście w rejonie ulic: 14 – Lutego, Zygmunta Starego – Towarowej – al. Piastów.